SPIN
SPIN is een onafhankelijke ondersteunings- en onderzoeksplatform voor kunstpraktijken en wordt op dit moment gedragen door Hans Bryssinck, Kate McIntosh, Diederik Peeters, Anna Rispoli en Marnie Slater. SPIN is een Brusselse organisatie, met medewerkers actief tot in Berlijn en Mexico City.
Geschiedenis
SPIN ontkiemde en bloeide dankzij het werk van vele individuen in de loop van haar geschiedenis, waaronder belangrijke medewerkers Sarah Parolin, Laura Deschepper, Ingrid Vranken en Els Silvrants.
Subsidiëring
SPIN wordt structureel gefinancierd door de Vlaamse Overheid (2015-2016, 2017-2022 en 2023-2027). Deze steun omvat geen artistieke budgetten voor het werk van Hans Bryssinck, Diederik Peeters, Kate McIntosh, Anna Rispoli of Marnie Slater. Voor de financiering van de artistieke projecten zijn we volledig afhankelijk van coproductiesteun en andere subsidies, zoals VAF, VGC en projectsubsidies van de Vlaamse Overheid.
SPIN werd ook structureel gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschapscommissie (2015).
SPIN was langdurig resident van en werd structureel ondersteund door Kunstencentrum BUDA, Kortrijk (BE) 2013-2021.
In 2011 ontving SPIN een genereuze financiële donatie van Cis Bierinckx. Dit geld hebben we onder andere gebruikt om deze prachtige, geestige website te bouwen.
Partners
In de afgelopen tien jaar heeft SPIN zowel succesvolle als trotse mislukte projecten ontwikkeld in samenwerking met:
Kunstencentrum BUDA, Kaaitheater, Beursschouwburg, Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Centrum voor Hedendaagse Kunst Netwerk, L'Amicale de Production, Mountain View
Bestuur en Algemene Vergadering
Onze fantastisch geëngageerde raad van bestuur bestaat uit Bie Vancraeynest, Benny Vandendriessche, Yasmina Boudia, Jessica Gysel en Joris Janssens.
In de Algemene Vergadering worden zij bijgestaan door: Godart Bakkers, Johanna Couvée, Antoine Defoort, Klaartje De Bonnaire, Elisa Demarré, Sarah Magan, Rossana Miele, Sarah Parolin, Elie Agniel, Diederik Peeters, Hans Bryssinck, Kate McIntosh, Anna Rispoli en Marnie Slater.
Dagelijks Bestuur: Elie Agniel, Hans Bryssinck, Kate McIntosh, Diederik Peeters, Anna Rispoli en Marnie Slater.
In de geschiedenis van SPIN waren de vorige bestuursleden en leden van de algemene vergadering: Agnès Quackels, Hanne Doms, Katrien Reist, Mathilde Maillard, Marion Le Guerroué, Laura Deschepper, Els Silvrants, Helena Kritis, Michel Quéré, Leen Laconte, Ingrid Vranken, Marie Logie, Hicham Khalidi, Dries Douïbi, Guy Bindels, Danai Anesiadou, Elena Filipovic, Petra Roggel en David Elchardus.
Hans Bryssinck
Hans Bryssinck is een multidisciplinair kunstenaar, polifacetisch pedagoog en een levenslange leerling. Hij specialiseert zich doelbewust niet. De enige specialisatie die hij onderschrijft, is een specialisatie in zijn eigen leven. Hij benadert elk project met een blanco lei en leert wat er geleerd moet worden voor het specifieke doel van dat project. Hij geniet van de kunsten als een ruimte voor diep leren, onderzoek naar het onbekende, en kritisch zijn. Anderen ontmoeten, luisteren en converseren zijn fundamenteel voor zijn creatieve praktijk. Hij werkt altijd samen met anderen. Af en toe produceren ze een stuk.
Hij is stichtend lid en mededirecteur van S P I N. Hij geeft les aan het KASK / Hogeschool voor de Kunsten in Gent, België. Sinds kort studeert hij Narrative Practices aan UCI Red (Rural Indigenous University) in Puebla, Mexico. Hij werkt aan een lange narratieve film waarvan het verhaal zich afspeelt in Mexico. Hij leidt een dubbelleven: een in België en een ander in Mexico.
Kate McIntosh
Kate McIntosh (1974) is een kunstenaar die werkt op de grens van installatie en performance. Haar werk richt zich vaak op de lichamelijkheid van zowel performer als publiek, de manipulatie van objecten en materialen en de ontwikkeling van directe relaties tussen toeschouwers. Ze is voortdurend gefascineerd door zintuiglijke waarnemingen, transformatie, collectiviteit, dierlijke en menselijke verbindingen, vernietiging, rommel, humor en zorg.
McIntosh komt oorspronkelijk uit Aotearoa Nieuw-Zeeland en is opgeleid in de dans. Sinds 2004 heeft ze een internationaal erkend oeuvre ontwikkeld op het gebied van podiumkunsten en transdisciplinair werk dat veelvuldig rondreist in Europa, Azië, Oceanië en Amerika.
Diederik Peeters
Als zelfverklaard typevoorbeeld van de neoliberale immateriële cultuurwerker slash jobhopper, wordt Peeters nu en dan in het werk van collega-kunstenaars gesignaleerd, vernuftig vermomd als acteur of performer. Maar hij blijft vooral ook aandringen op het brouwen van zijn eigen artistieke brouwsels, soms in samenwerking met zorgvuldig gekozen trawanten.
Ondanks een diploma beeldende kunst is het vooral in de stallen van de podiumkunsten dat Diederik Peeters verdwaalt. Hij werd gesignaleerd in het werk van collega-kunstenaars, sluw vermomd als acteur, performer of zelfs adviseur. Maar hij blijft vooral aandringen op het brouwen van zijn eigen artistieke brouwsels, soms in samenwerking met zorgvuldig geselecteerde trawanten. Peeters maakte verschillende performances, zoals 'Chuck Norris doesn't sleep, he waits...', 'Red Herring' of 'Apparitions' ... Peeters heeft een pathologische voorkeur voor verwarring en in zijn werk wordt de notie van een solide en onveranderlijke werkelijkheid hardnekkig gesaboteerd. Absurditeiten en tegenstrijdigheden stapelen zich op om een universum te onthullen waarin alles voortdurend verandert, en niets blijft wat het lijkt.
Samen met Kate McIntosh en Hans Bryssinck is hij oprichter van SPIN, een Brussels ondersteunings- en reflectieplatform voor artistieke praktijk.
Anna Rispoli
Anna Rispoli werkt tussen artistieke creatie en de publieke ruimte en ontwikkelt prototypes voor het delen van materiële middelen, intelligentie en affect. Al twintig jaar lang creëert ze transdisciplinaire projecten, performances en stedelijke installaties in Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Azië.
De laatste jaren werkt ze aan verschillende vormen van “herschapen documentaire” zoals Your word in my mouth over intimiteit, erotiek en politiek, Close Encounters (Nestroy Award nominatie) samen met tieners die geconfronteerd worden met sociale druk, of A Certain Value (Europees netwerk InSitu), waarin ze de confrontatie aangaat met de assemblagepraktijken van vier verschillende gemeenschappen.
Marnie Slater
Ik ben een beeldend kunstenaar uit Aotearoa Nieuw-Zeeland, die momenteel in Brussel woont. Mijn werk omvat verschillende vormen, waaronder beeldhouwkunst, samenwerking, montage, performance, schilderkunst en installatie. In de afgelopen tien jaar heb ik op twee parallelle manieren gewerkt: met archiefmateriaal en door het ontwikkelen van langdurige samenwerkingsverbanden. Mijn interesse in archieven begon in 2010 toen ik begon te werken in het gezelschap van Claude Cahun en Marcel Moore, stiefzussen, geliefden en kunstenaars wiens fotografisch werk en nalatenschap het kader vormden voor veel van mijn projecten. Net als mijn solowerk worden mijn langetermijnsamenwerkingen geleid door queer en feministische politiek en verlangens. Ik ben co-curator van Buenos Tiempos, Int. en teamlid van Mothers & Daughters - A Lesbian* and Trans* Bar*. Momenteel geef ik les in het AdMa programma aan de St Lucas School of Art in Antwerpen, waar ik ook een jaar lang onderzoek doe naar procesinstrumenten voor queer, feministische en antiracistische collaboratieve kunst.
.
Copyright
Het is niet het beleid van onze website om auteursrechten te schenden. Als u overtredingen opmerkt, neem dan contact met ons op.
Privacy Policy
Je persoonsgegevens worden door S P IN vzw verwerkt voor doeleinden zoals: ledenbeheer en het organiseren van activiteiten, op basis van de contractuele relatie van je inschrijving of deelname, en om je op de hoogte te houden van onze activiteiten op basis van het gerechtvaardigd belang om de artistieke ontwikkeling, productie en reflectie van dit platform mogelijk te maken.
Hoe verzamelt S P IN uw gegevens?
- wanneer je je inschrijft voor onze nieuwsbrief;
- wanneer je contact opneemt met S P IN via e-mail, telefoon of andere middelen;
- wanneer je onze website bezoekt;
- via derden, zoals onze nieuwsbriefsoftware MailChimp;
Indien u niet wilt dat wij uw persoonsgegevens verwerken voor direct marketing doeleinden, kunt u dit kenbaar maken aan info [at] spinspin [dot] be. Via dit laatste adres kan je ook vragen op de hoogte te worden gebracht van je huidige gegevens en verwerking, of vragen deze te corrigeren, te verwijderen of over te dragen. Een uitgebreider overzicht van ons gegevensbeleid kunt u hieronder raadplegen.