Wie onlangs een voorstelling van Kate McIntosh zag, werd op verschillende manieren betrokken. Sommigen sloopten of demonteerden huis-en-tuinobjecten om iets nieuws te creëren (Worktable, installatie 2011). Anderen onderzochten types van collectiviteit door meubels over de scène te smijten, door samen een orkest van regenmakers op te richten, of door eigen bacteriën te verzamelen (All Ears, performance 2013).
Kate McIntosh blijft nieuwsgierig naar het betrekken van toeschouwers, die zo hun eigen motivaties én die van de groep verkennen. In haar nieuwe project In Many Hands graaft McIntosh dieper in deze ervaringen.
Met In Many Hands duikt Kate het tactiele en multisensorische in. Ze nodigt het publiek uit te testen, aan te raken, te luisteren en te ruiken. Ze keert het podium de rug toe en kiest voor een reeks zintuiglijke 'situaties' waarin men voluit mag experimenteren met materialen en geconfronteerd wordt met fysieke fenomenen. Als men werkelijk leert-door-te-doen, dan is wat er hier wordt geleerd een sensibilisatie van de zenuwuiteinden, een afstemmen van aandacht en het aanvuren van nieuwsgierigheid. In Many Hands is deels laboratorium, deels expeditie, deels meditatie - terwijl het zich ontplooit nemen bezoekers de tijd om te interageren en te ontdekken naar gelang hun eigen wens, waarbij ze hun neus en hun nieuwsgierigheid volgen.
Zoals steeds wordt Kate's werk geleid door haar onuitputtelijke fascinatie met het wangebruik van objecten, speelsheid met het publiek en haar ongewone humor.
"… ontwikkelt een subtiele en intelligente gemeenschap" - Bettine Trouwborst, WAZ, 18/10/16
"Na ongeveer 45 minuten, is er waarschijnlijk niemand meer in de ruimte wiens handen niet volledig smerig zijn... een buitengewoon en schitterend aanbod om je te concentreren op jezelf zonder het zicht op je medemensen te verliezen." - Lisa Kerlin, kultur.kino.ruhr, 17/10/16
"Kate McIntosh verbindt de mensen in haar publiek zonder dat er ook maar een woord is gewisseld. Zonder dat men zelfs elkaars gelaat kent." - Rozemarijn van Kalmthout, tumult, 10/11/16